|
Pikku-Kalle katseli telkkaristaan Euroopan Cupin loppuottelua, kun äiti tuli komentelemaan: -Ja nyt heti sänkyyn siitä ja luet iltarukouksesi. Kalle tuijotti television kuvaruutua kuin hypnoosissa ja huokaisi: -Kuinkahan kyttyrää Jumala tykkää, kun sitä häiritään kesken näin jännän matsin?
* * *
-Kuinka tästä pääsee nopeimmin sairaalaan, vanha kiltti täti kysyi Pikku-Kallelta linja-autossa. -Hypätkää ulos tuossa seuraavan mutkan kohdalla, neuvoi Kalle. -Siinäkö se sairaala on? -Ei, mutta kyllä joku varmaan tulee ja korjaa teidät siitä perille.
* * *
-Meidän äiti muistuttaa puoliksi koiraa ja puoliksi arkeologia, Kalle paljasti Villelle. -Miten niin? -No jos se ei hauku niin sitten se kaivelee menneitä.
* * *
-Liisa, miksi aina vastaat minun kysymykseeni kysymyksellä, Kalle marmatti. -Ihanko totta? Teenkö minä tosiaan niin?
* * *
-Isä, Pikku-Kalle kiljui ruuhka bussissa. -Mulla on kamala pissa hätä. -Älä poika yritä kusettaa mua, isä vastasi rauhallisesti.
* * *
Kallen isoveli perusti asianajotoimiston. Kun ensimmäinen asiakas saapui, Kallen veli ilmoitti, että kysymyksiin vastaamiset maksavat sitten tuhat markkaa kappaleelta. -Eiköhän tuo ole vähän liian kallista, asiakas ihmetteli. -Onhan se. Mikä olikaan seuraava kysymyksenne?
* * *
Kuinka usein bussi pysähtyy tällä pysäkillä? vanha täti kysyi Pikku-Kallelta linja-autossa. -Vain kerran. Sitten se jatkaa matkaa.
* * *
-Kiitos kiltti täti, että toit minulle tällaisen lelun, Pikku-Kalle sanoi kohteliaasti. -No lapsi kulta, eihän siinä ole mitään kiittämistä. -Samaa mieltä minäkin olen, mutta äiti käski kiittää.
* * *
Pikku-Kalle oli saanut joululahjaksi rummut. Hän oli niistä tietysti hyvin ylpeä ja kerskui kavereilleen. -Uskotteko muuten, että nämä ihmerummut pystyvät kertomaan kellonajankin? -No ei varmaan uskota, kaverit totesivat. Kallen ei auttanut muu kuin istahtaa rumpujen taakse, ja pian alkoi jumalaton meteli. Samassa yläkerrasta koputettiin täysillä kattoon, ja römeä miesääni kiljaisi: -Hiljaa! Kello on puoli yksi yöllä!
* * *
Pikku-Kalle oli päässyt vanhempiensa kanssa ravintolaan syömään. Annokset olivat niin mahtavia, että jokaiselle jäi jotakin lautaselle. Äiti, joka oli kovin nuuka, ilmoitti tarjoilialle: -Voisitteko tuoda minulle muovipussin, niin voisimme viedä ruuantähteet koirallemme? -Jippii, Kalle hihkaisi. -Mä saan koiran!
_________________ "Kaikkea, mitä sanot, tullaan käyttämään sinua vastaan." -Vahto 1995-
|